אילו בדיקות משפטיות יש לעשות לפני קניית דירה?

רכישה של דירה או כל נכס נדל”ן למגורים היא תהליך סבוך, שיש לו גם פן משפטי שרצוי להתחשב בו. קבוצת לוקי בנייה מציינת 3 בדיקות משפטיות שמומלץ לכם לבצע מבעוד מועד.

רישום הזכויות

כאשר אתם ניגשים אל עורך דין שמומחה לנדל”ן, הדבר הראשון שמומלץ לכם לעשות היא להיעזר בו כדי לברר מי בעל הזכויות הרשום בנכס. לא תמיד האדם שניהלתם מולו מו”מ על הדירה הוא בהכרח הבעלים שלה. לפעמים מדובר בבן משפחה שמסייע, אך יש מקרים בהם בדיקה כזו יכולה לחשוף ניסיון למעשה נוכלות.

על עורך הדין לבצע בדיקות נוספות, כגון: לבדוק מה הן הזכויות שיש למוכר על הנכס, לדוגמה בעלות או חכירה; האם ישנן הערות חריגות על הכנס; או שמא יש עליו צו כלשהו כמו הריסה, עיקול, הפקעה, משכנתה וכדומה.

מסים

בשעת רכישה של דירה למגורים, הרוכש חייב לשלם מס על הרכישה. מדובר במס מדורג בהתאם למחיר הדירה. אם זו דירה יחידה על שמכם תקבלו פטור ממס רכישה עד לסכום של בערך מיליון וחצי ש”ח. תכנון מס נכון באמצעות עורך דין עשוי במקרים מסוימים לצמצם בצורה משמעותית את תשלום מס הרכישה ולחסוך לכם כסף רב.

כדי לקבל אומדן של מס הרכישה, לוקי בנייה ממליצים להיעזר במחשבון הוירטואלי של רשות המסים.

היטל השבחה

על פי החוק הישראלי, היטל השבחה הוא מס חובה מבעל נכס נדל”ן על ידי הוועדה המקומית. גובה התשלום הוא מחצית משווי עליית ערך הדירה. בחוזה המכירה ניתן לקבוע מי מהצדדים ישלם את ההיטל בתור הסדר פנימי. בכל מקרה, מומלץ לבצע בדיקה מול העירייה כדי לוודא האם בעת מכירת או רכישת הדירה יהיה צורך לשלם היטל השבחה. ניתן להיעזר גם בשירות של שמאי מקרקעין.