עירוב שימושים בתחום הנדל”ן – היחס בעבר וכיום

כולנו מכירים את התמונה הזו מהשכונות הישנות יותר בערים מרכזיות בישראל – בתי מגורים שקומת הקרקע שלהם משמשת בתור משרד או חנות. כלומר, אותו בניין משמש גם למגורים וגם כשטח נדל”ן מסחרי. לוקי בנייה מסבירים כי מכאן נובע המושג “עירוב שימושים”.

בעבר, השיקול המרכזי לנקוט בעירוב שימושים היה הצורך ליצור קרבה גיאוגרפית בין הדיירים לבין נותני השירות לאור התחבורה הבלתי מפותחת. כמובן שפתרון זה לא היה מושלם ולפעמים הוביל לחיכוכים בין בעלי הנדל”ן המסחרי לבין הדיירים בבניינים המדוברים בשל תלונות על רעש, לכלוך וכ’ו. כיום, על פי לוקי בנייה, שיקול זה כבר איננו רלוונטי בעקבות התפתחות התחבורה והעברת חלק גדול מאוד מהמסחר לקניונים ולמרכזי קניות. בנוסף לכך, הדיירים פיתחו העדפה לגור במבנים שמשמשים למגורים בלבד. לכן, עם הזמן חלה ירידה באחוז עירוב השימושים בהתאם.

הקאמבק של עירוב שימושים

על אף זאת, בשנים האחרונות מסתמנת מגמת עלייה ותכנון בסגנון של עירוב שימושים חוזר להיות אופציה אטרקטיבית. מדוע זה קורה? לדברי חברת הנדל”ן לוקי בנייה, הסיבה לכך היא פשוטה מאוד – אוכלוסיית המדינה ממשיכה לגדול אך מלאי הקרקעות המיועדות לבנייה רק הולך ומתכווץ, לכן ניצול מיטבי של הקרקעות הזמינות המועטות שנותרו מקבל עדיפות.

למרבה הפלא, הביקוש לעירוב שימושים נובע לא רק מרצון של ועדות התכנון למצות את הקרקעות לבנייה באופן האופטימלי והמגוון ביותר, אלא גם מהרוכשים עצמם – הם מעדיפים לגור במרחק הליכה קצר מנותני שירותים כמו בתי מרקחת, מכולת ומקומות בילוי קטנים כמו בתי קפה על פני להיתקע בפקק על הכביש בדרך אל הקניון הקרוב.

לאור ההתפתחויות האחרונות בנושא, הערכה של לוקי בנייה היא שבעתיד נמשיך לראות מבנים שמערבים בין מגורים לבין נדל”ן לעסקים.